چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 206317

تحقیقات نشان می دهد که در ایالات متحده بیش از 60 تا 80 درصد مردم به ویژه زنان دارای سطوح پایین سروتونین هستند.

9 راهکار طبیعی برای افزایش سطح سروتونین در مغز

سلامت نیوز:تحقیقات نشان می دهد که در ایالات متحده بیش از 60 تا 80 درصد مردم به ویژه زنان دارای سطوح پایین سروتونین هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،کارشناسان بهداشتی تخمین می زنند که این وضعیت هر سال یک پنجمن از مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به بروز افسردگی در آنها می شود. سروتونین یک ماده شیمیایی مربوط به احساس خوب در بدن است و عملکردهای بیولوژیک و روانی بسیاری دارد. اگر شما هم دارای سطوح سروتونین پایین هستید، باید بدانید که خطر ابتلا به انواع اختلالات جدی سلامت در شما می تواند جدی باشد. اختلالاتی از قبیل:

اضطراب

خستگی

سندرم پیش از قاعدگی

اعتماد به نفس کم

کاهش یا افزایش خواب و اختلالات اشتها

سروتونین علاه بر تاثیر روی خلق و خو، بر سایر عملکردهای فیزیولوژیکی بدن از قبیل: تعادل، انرژی، تغذیه، خواب و ... تاثیر می گذارد. سروتونین به طور طبیعی از مغز ترشح می شود و کمک می کند پیام های عصبی از یک منطقه مغز به منطقه دیگر بروند.حدود 90 درصد ذخیره سروتونین در دستگاه گوارش و پلاکت های خونی است. اسیدآمینه تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش اساسی دارد.

با این حال پیشنهادهایی برای افزایش سطح سروتونین در مغز بدون نیاز به دارودرمانی وجود دارد. البته باید بدانید که مکمل سروتونین مانند هر دارو یا مکمل دیگر باید تحت‌نظر پزشک مصرف شود. توصیه ها بر این است که بدون تجویز پزشک از این مکمل‌ ها استفاده نکنید به خاطر اینکه جذب بیش از اندازه‌ آن عوارضی مانند خواب ‌آلودگی زیاد و همچنین اضطراب، تحریک ‌پذیری و تب به جا می‌ گذارد.

موز: علاوه بر این که سرشار از پتاسیم و کربوهیدرات است، یک منبع غنی از تریپتوفان نیز محسوب می شود و یکی از غذاهای محبوب برای افزایش سطح سروتونین است.

کورکومین: این ماده که در ادویه زردچوبه به میزان زیاد وجود دارد، اثرات ضد افسردگی اش به اثبات رسیده و آنهم به خاطر اثرات سروتونین و دوپامین.

ویتامین دی: سروتونین به شدت وابسته به ویتامین دی است و تحقیقات نشان داده که قرارگرفتن هرچه بیشتر در معرض نور خورشید، می تواند سنتز سروتونین را افزایش دهد.

کافئین زیاد ننوشید: کافئین یکی از نابودکننده ‌های سروتونین است اگرچه نوشیدن قهوه خود باعث آرامش می شود اما باید بدانید که این آرامش زودگذر است. اگر میزان سروتونین بدنتان کم است بهتر است از نوشیدن قهوه و نوشیدنی ‌های انرژی ‌زای حاوی کافئین بپرهیزید.

اجتناب از کربوهیدرات های ساده: نان ‌های تهیه‌ شده از آرد سفید، برنج سفید، آبنبات‌ ها و غیره جزو کربوهیدرات ‌های ساده محسوب می شوند. بهتر است از کربوهیدرات‌ های پیچیده یعنی مواد غذایی تهیه‌ شده از غلات کامل مانند نان سبوس ‌دار، پاستاهای تهیه‌ شده از آرد کامل و برنج کامل استفاده کنید. مصرف کربوهیدرات ‌های پیچیده به خصوص مصرف غلات کامل باعث افزایش میزان سروتونین خون می‌ شود.

مصرف منظم امگا3: به عقیده‌ متخصصان تغذیه، امگا 3 ها می ‌توانند روی عملکرد سروتونین مغز تاثیر بگذارند. در برخی افراد میزان کم سروتونین با کمبود امگا 3 در ارتباط است. توجه داشته باشید که علاوه بر ماهی‌ های چرب مواد غذایی دیگری مانند روغن گردو، دانه‌ کتان و روغن دانه‌ کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

ورزش: ورزش منظم را همزاد سلامتی بدانید. ورزش کردن بدون فشار آوردن روی بدن باعث می‌ شود که بدن سالم و سرحال باشد. به خاطر اینکه بدن با انجام حرکات ورزشی سروتونین بیشتری تولید می ‌کند و شما احساس شادابی می ‌کنید.

گردش‌ های طولانی: هر روز 30 دقیقه در فضای آزاد مانند پارک ‌ها پیاده‌روی کنید تا احساس آرامش و شادابی به سراغتان بیاید. به خاطر اینکه پیاده‌ روی و ورزش باعث افزایش میزان تریپتوفان و سروتونین می‌شود.

یوگا و مدیتیشن: استرس می‌ تواند روی میزان سروتونین بدن تاثیر منفی بگذارد. یکی از بهترین روش ‌ها برای مقابله با استرس ورزش، یوگا و مدیتیشن است. نتایج پژوهش‌ های متعدد نشان داده است که یوگا و مدیتیشن برای مقابله با استرس و افسردگی بسیار موثر است و احساس آرامش را افزایش می‌ دهد.

منبع:naturalnews

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha